Online marketing tips: wil je scoren? maak een meetplan.
Leuk man, je hebt een website. En nu?
Eigenlijk ben je dan al te laat met nadenken over wat je er mee gaat doen. Een goede site is ergens op gebaseerd. Veel bedrijven stellen het hebben van een website als doel op zich. Prima plan uiteraard, maar al wil je écht scoren red je het daar niet mee.
Een website is nog altijd een middel om een doel te bereiken. Maar hoe bepaal je die? En nog belangrijker: hoe blijf je ‘on top’ met je website en gaat je bedrijf dankzij je website ook scoren? Hierbij een korte tutorial hoe je je website meetbaar maakt. In deze post ga ik wat dieper in op je meetplan.
Bedrijfsdoelen
Alles staat of valt met je online strategie. Er zijn één miljoen miljard manieren om deze strategie te bepalen. Je kunt werken met allerlei ingewikkelde modellen, funnels en broadcast software. Ik hou het liever op eenvoud en logisch nadenken… Een website is een verlengstuk van je bedrijfsdoelen. In principe zijn de meeste bedrijfsdoelen om te zetten naar 5 basis ‘online strategieën’. Hieronder samengevat:
- E-commerce (verkopen van producten)
- Leads genereren (klanten scoren)
- Content platform (nieuws verspreiden)
- Informeren (bezoekers helpen)
- Branding (merk bouwen)
Voor alle bovenstaande basisprincipes kun je werken naar een meetbare uitkomst in je digitale analyse. Vaak wordt er voor digitale analyse gebruik gemaakt van Google Analytics: een prima (gratis) tool om je website functioneel te monitoren.
Het implementeren van Google Analytics wordt vaak standaard opgeleverd bij je nieuwe website. Op zich fijn maar wat kun je er mee? Een beetje kijken hoeveel bezoekers je hebt? En als je verder kijkt: op welke pagina ze komen? Is dat interessant?
Vaak wordt bij de ontwikkeling van de website of webshop gewerkt aan een meetplan. Dit is de basis om het succes van je website of webshop continu te kunnen monitoren. En met die resultaten ga je aan de slag. Steeds verbeteren en zorgen voor groei.
Wat ga je meten met je meetplan?
Om het inzichtelijk voor je te maken gaan we in dit blog verder werken met een fictief bedrijfje: ‘Muziekwinkel de Hoge Noot’. Dit bedrijfje verkoopt allerlei muziekinstrumenten via een webshop en een fysieke winkel. Het bedrijfsdoel van deze onderneming: ‘Iedere muziekliefhebber het juiste instrument en laten genieten van de passie die muziek heet’.
In bovenstaande doelstelling staan twee zaken centraal: instrumenten bieden voor de liefhebbers (verkoop) en het delen van de passie (content). Op basis van dit bedrijfsdoel kunnen we twee primaire online strategieën opzetten: producten verkopen en fans creëren. Maar hoe gaan we dit bereiken? Dit doen we door het inzetten van tactische middelen. In bovenstaand voorbeeld gaan we natuurlijk online en offline zoveel mogelijk producten verkopen. Voor het delen van de passie is het van belang om inhoudelijk uitdagende blogs te schrijven en gebruik te maken van social media. Op basis van deze keuzes is het van belang om je inspanningen meetbaar te maken: dit zijn de meetpunten van je strategie. Zodra dit helder is is het een koud kunstje om je segmenten in de gaten te houden zodat je weet waar je aan moet werken om nog verder te groeien. Schematisch ziet er dat ongeveer zo uit:
Maak jezelf (en je baas) super trots.
Als administrator, eigenaar of web specialist wil je natuurlijk met de juiste rapportage naar je baas toe gaan. Een groei in het aantal bezoekers is altijd gaaf om te melden (want daar vragen ze vaak om) maar het is nog beter om te melden dat je weet waar ze vandaan komen en dat je kunt zorgen dat dit blijft groeien. Dat vinden bazen veel fijner om te horen. Wat werkt wel, wat werkt niet: statistische gegevens liegen nooit en nu heb je de regie in handen. Dat is de basis van digitale analyse: werken met een degelijk meetplan. Dit vormt de basis van je online wereld.