E-Commerce: 5 Tips om je webshop te verbeteren.

webshop groei

Je webshop draait alweer een poosje mee. Maar hoe zorg je er nu voor om het beste te halen uit je webshop? Misschien zijn onderstaande tips al wel bekend, lees het dan als geheugensteuntjes 😉 Hieronder kun je in ieder geval 5 tips vinden bij het verbeteren van je webshop om je omzet te stimuleren.

Tip 1: Wat wil je gaan bereiken?

Een onmisbare stap voor een goed lopende webshop is het doel voor ogen houden. Vanzelfsprekend is het realiseren van omzet (conversie). Maar zoals ik in mijn vorige item al heb gemeld is het belangrijk om een meetplan te hebben. Want wat is nu een succesvolle webshop? Het begint vaak heel simpel met het meten van conversie. Hoeveel bezoekers trek je en wat levert dat op? Omzet is veelal het belangrijkste punt voor ondernemers om te meten hoe succesvol de shop is, maar wat dacht je van de gemiddelde orderwaarde per sale? Of het aantal producten wat verkocht wordt per klant? Is het misschien beter om de winkelwagentjes van je huidige (trouwe) klanten te vergroten? Of is acquisitie van nieuwe bezoekers belangrijker?

Er zijn meerdere mogelijkheden om je omzet te vergroten dan alleen het bereik van je website te vergroten met nieuwe klanten. Denk hieraan bij de doorontwikkeling van je webshop.

Tip 2: data, data en nog eens data

Het aller-aller-aller-aller belangrijkste bij het draaiende houden van een webshop is data. Historische resultaten geven namelijk een prima inkijk in hoe je bezoekers de website gebruiken en waar ze vandaan komen. Dit biedt perspectief om bezoekers beter te begrijpen. Je kunt namelijk zelf iets vinden van je webshop, maar als al data hebt kun je dit nog eens prima onderbouwen (of je realiseren dat je het toch mis hebt :)).

Het begint met een programma om data te verzamelen: veelal de gratis versie van Google Analytics. Standaard geeft Google al je verkeer netjes weer in 7 standaard categorieën:

  • Betaald verkeer (zoals Google Adwords)
  • Direct verkeer
  • Organisch verkeer
  • Social
  • Display
  • Email
  • (Other)

Per kanaal is het mogelijk verregaande informatie te verkrijgen over de bezoekers. Het is ook mogelijk eigen kanalen toe te voegen voor bijvoorbeeld offline verkoop. Het doel is om hiermee te spelen zodat je de juiste rapportages voor je bedrijf kunt hanteren. Waarom werkt het ene kanaal wel goed maar het andere niet? Waarom haken bezoekers af bij een uiteindelijke verkoop? Wat is het volume van mijn bezoekers per kanaal en hoe kan ik dat verbeteren? Dit werkt uiteraard alleen maar als  je ook echt begrijpt waar deze kanalen voor staan en wat de invloed hiervan is op je sales.

Tip 3: Overzicht

Misschien een schot voor open doel: maar een goed overzicht van je marketing uitgaven en je verkoop opbrengsten geven een goed beeld van de gezondheid van je marketing activiteiten. Ik heb al regelmatig gezien dat ondernemers een fortuin uitgeven aan Adwords kosten. Vaak is er in het verleden een campagne opgestart en loopt deze lekker want er komen immers orders binnen op de webshop. Voor een verkoper/ondernemer is dat natuurlijk super want we hebben omzet!

Wat de verkopers niet weten is dat de kosten van Adwords soms wel 30% van hun hele marge opsnoepen. En als ze dat wel weten hebben ze vaak toch nog 20% marge wat ze verdienen dus soit!

Dit moet natuurlijk anders… hou je marketing uitgaven scherp in de gaten. Zorg voor minder ‘waste’ op je website en scherp je budgetten aan. Kijk naar je data en verbeter of elimineer de prestaties van je verkoop kanalen. Hierdoor gaan de uitgaven omlaag en het rendement omhoog = meer ‘bang for your buck’!

Door dit te blijven monitoren houd je verkoopkanalen gezond en ga je er een sport van maken om zo min mogelijk uit te geven tegen een nog beter rendement.

Tip 4: De ‘Customer Journey’

Winnaar van het uitgemolken marketing woord van het jaar: de ‘Customer Journey’. Ofwel: de klantreis. Er zijn op internet al heeeeeel veel blogpost toegewijd aan deze term maar het is nog altijd relevant ook voor kleinere webshops.

In eerste instantie is de discussie in de marketing waar de customer journey überhaupt start. Om het simpel te houden gebruik ik (en veel anderen) het see-think-d0 model om meer inzicht te krijgen in de webshop bezoekers:

see-think-do

Dit model geeft de fases van je bezoekers aan: oriëntatie, overweging en aankoopmotivatie. Daarnaast geeft het aan welke kanalen geschikt zijn om tijdens deze fase je bezoekers te motiveren en te overtuigen om een aankoop te doen op je webshop. Dit systeem is superhandig om meer inzicht te krijgen in je bezoekers maar ook om per fase je marketing activiteiten te verbeteren om meer (gezonde) bezoekers jouw producten te laten kopen.

Tip 5: (Conversie) Optimalisatie

Een laatste tip is het continue proces van het verbeteren van je webshop om het de bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken een aankoop te doen. Maar waar begin je?

Waar het vroeger vooral onderzoeken waren met panels, testpersonen en eyetracking is het tegenwoordig een stuk eenvoudiger om de functionaliteiten van je webshop te verbeteren. Ik gebruik hiervoor de tools van hotjar: een monitoring tool om je gebruikers te monitoren.

conversie optimalisatie

Wanneer je vooraf weet wat je wilt meten kun je dit in de praktijk gaan brengen. Om te kijken of het resultaat heeft is het ook mogelijk om dit te testen of het daadwerkelijk iets opbrengt. Deze AB-testen kunnen worden uitgevoerd met tal van andere tools: Visual Website optimizer, Optimizely of via Google zelf.

Conclusie

Er zijn tal van manieren om je webshop te verbeteren. Maar het begint bij de basics: inzicht in wat je hebt en wat je kunt. Kennis, kunde, tijd en liefde voor het vak van online marketing is dan ook een musthave om op korte en lange termijn resultaten te boeken.

Laat een reactie achter

Je email wordt niet getoond.

Bijna.